حسام مازن يرحب بكم في مدونته التكنولوجية المتواضعة

سلام عليكم
ارحب بك أيها الزائر الكريم لمدونة حسام مازن التكنولوجية
للمزيد من بحوث ودرسات ونشاطات حسام مازن تفضل بالدخول على الموقع التالي :_
http://drmazen2008.sohag-univ.edu.eg/

كما يمكنكم الدخول على موقع الدراسات العليا بكلية التربية بجامعة سوهاج على الرابط التالي:
http://pgfes.sohag-univ.edu.eg/

كما يمكنكم الدخول على موقع جوجل المعروف وكتابة باللغة العربية :حسام مازن رائد من روادالتربية العلمية ، حيث يفتح لك صفحة خاصة ببحوثنا
موقع المجلة التربوية لكلية التربية بجامعة سوهاج هو:
www.jedu-sohag.sci.eg

إبراهيم بسيوني عميرة علم العلماء قل ان يجود الزمان بمثلة

إبراهيم بسيوني عميرة علم العلماء قل ان يجود الزمان بمثلة

حسام مازن يرحب بحضراتكم في موقعه التكنولوجي المتواضع فمرحبا بك زائرا كريما وباحثا صبورا

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
حسام مازن يرحب بحضراتكم
ويتمنى لكم مشاهدة علمية ممتعة لتكنولوجيات مازن المتواضعة

أستاذنا العالم المرحوم أد/ بسيوني عميرة في مناقشة الباحث /عاصم محمد عمر المعيد بالكلية

أستاذنا العالم المرحوم أد/ بسيوني عميرة في مناقشة الباحث /عاصم محمد عمر المعيد بالكلية

حسام مازن في المانيا=صيف 2007م

حسام مازن في المانيا=صيف 2007م
حسام مازن في المانيا=صيف 2007م

أحد معامل الكيمياء بألمانيا

أحد معامل الكيمياء بألمانيا
أحد معامل الكيمياء بألمانيا

حسام مازن في أحد معامل الكيمياء بألمانيا وتعليم الكيمياء للصغار

حسام مازن في أحد معامل الكيمياء بألمانيا وتعليم الكيمياء للصغار
أحد معامل الكيمياء بألمانيا وتعليم الكيمياء للصغار

في المتحف الألماني بميونيخ

في المتحف الألماني بميونيخ
في المتحف الألماني بميونيخ

في جامعة إيرالنجن-نورنبيرج-حيث المنحة العلمية

في جامعة إيرالنجن-نورنبيرج-حيث المنحة العلمية
في جامعة إيرالنجن-نورنبيرج-حيث المنحة العلمية

حسام مازن وبروفيسور مارتن بليك أستاذ الكيمياء وتدريسها بدولة سلوفاكيا

حسام مازن وبروفيسور مارتن بليك أستاذ الكيمياء وتدريسها بدولة سلوفاكيا

شهادة منحة ألمانيا =حسام مازن 2007م

شهادة منحة ألمانيا =حسام مازن 2007م

في ملعب بايرن ميونيخ بألمانيا

في ملعب بايرن ميونيخ بألمانيا
في ملعب بايرن ميونيخ بألمانيا

مازن وأحد علماء الكيمياء الألمان في محاضرة له بجامعة نورنبيرج الألمانية

مازن وأحد علماء الكيمياء الألمان في محاضرة له بجامعة نورنبيرج الألمانية

حسام مازن =بروفيسور كوميتز=دكتورة هالة السنوسي من تربية بني سويف-وسكرتيرة قسم الكيمياء بجامعة نورن

حسام مازن =بروفيسور كوميتز=دكتورة هالة السنوسي  من تربية بني سويف-وسكرتيرة قسم الكيمياء بجامعة نورن

حسام امزن بجوار تمثال فريدرك مؤسس جامعة إيرالنجن-نورنبيرج الألمانية

حسام امزن بجوار تمثال فريدرك مؤسس جامعة إيرالنجن-نورنبيرج الألمانية

حسام مازن وبروفيسور كوميتز بالمانيا

حسام مازن وبروفيسور كوميتز بالمانيا

أحد معامل الكيمياء بألمانيا

أحد معامل الكيمياء بألمانيا
أحد معامل الكيمياء بألمانيا

في استاد بايرن ميونيخ

في استاد بايرن ميونيخ
في استاد بايرن ميونيخ

في مدينة نورنبيرج الألمانية

في مدينة نورنبيرج الألمانية
في مدينة نورنبيرج الألمانية

٠٤ مارس، ٢٠٠٩

نظام التعليم في المانيا=مازن

hosam mazen
Basic Structure of the Education System in the Federal Republic of Germany
- Diagram

Diagram of the basic structure of the education system. The distribution of the school population in grade 8 as per 2007 taken as a national average is as follows: Hauptschule 20.6 per cent, Realschule 26.5 per cent, Gymnasium 33.4 per cent, integrierte Gesamtschule 8.5 per cent, types of school with several courses of education 6.4 per cent, special schools 3.8 per cent.

The ability of pupils to transfer between school types and the recognition of school-leaving qualifications is basically guaranteed if the preconditions agreed between the Länder are fulfilled. The duration of full-time compulsory education (compulsory general education) is nine years (10 years in four of the Länder) and the subsequent period of part-time compulsory education (compulsory vocational education) is three years.

1 In some Länder special types of transition from pre-school to primary education (Vorklassen, Schulkindergärten) exist. In Berlin and Brandenburg the primary school comprises six grades.

2 The disabled attend special forms of general-education and vocational school types (partially integrated with non-handicapped pupils) depending on the type of disability in question. Designation of schools varies according to the law of each Land.

3 Irrespective of school type, grades 5 and 6 constitute a phase of particular promotion, supervision and orientation with regard to the pupil's future educational path and its particular direction (Orientierungsstufe or Förderstufe).

4 The Hauptschule and Realschule courses of education are also offered at schools with several courses of education, for which the names differ from one Land to another. The Mittelschule (Sachsen), Regelschule (Thüringen), Erweiterte Realschule (Saarland), Sekundarschule (Bremen, Sachsen-Anhalt), Integrierte Haupt- und Realschule (Hamburg), Verbundene oder Zusammengefasste Hauptund Realschule (Berlin, Hessen, Mecklenburg-Vorpommern, Niedersachsen) Regionale Schule (Mecklenburg-Vorpommern, Rheinland-Pfalz), Oberschule (Brandenburg), Duale Oberschule (Rheinland-Pfalz), Regionalschule (Schleswig-Holstein) and Gemeinschaftsschule (Schleswig-Holstein), as well as comprehensive schools (Gesamtschulen) fall under this category. 5 The Gymnasium course of education is also offered at comprehensive schools (Gesamtschule). In the cooperative comprehensive schools, the three courses of education (Hauptschule, Realschule and Gymnasium) are brought under one educational and organisational umbrella; these form an educational and organisational whole at the integrated Gesamtschule. The provision of comprehensive schools (Gesamtschulen) varies in accordance with the respective educational laws of the Länder.

6 The general education qualifications that may be obtained after grades 9 and 10 carry particular designations in some Länder. These certificates can also be obtained in evening classes and at vocational schools.

7 Admission to the Gymnasiale Oberstufe requires a formal entrance qualification which can be obtained after grade 9 or 10. At present, in the majority of Länder the Allgemeine Hochschulreife can be obtained after the successful completion of 13 consecutive school years (nine years at the Gymnasium). Yet in almost all Länder the gradual conversion to eight years at the Gymnasium is currently under way, where the Allgemeine Hochschulreife can be obtained after a 12-year course of education.

8 The Berufsoberschule has so far only existed in a few Länder and offers school-leavers with the Mittlerer Schulabschluss who have completed vocational training or five years’ working experience the opportunity to obtain the Fachgebundene Hochschulreife. Pupils can obtain the Allgemeine Hochschulreife by proving their proficiency in a second foreign language.

9 The Fachoberschule is a school type lasting for two years (grades 11 and 12) which admits pupils who have completed the Mittlerer Schulabschluss and qualifies them to study at a Fachhochschule. Pupils who have successfully completed the Mittlerer Schulabschluss and have been through initial vocational training can also enter the Fachoberschule directly in grade 12. The Länder may also establish a grade 13. After successful completion of grade 13, pupils can obtain the Fachgebundene Hochschulreife and under certain conditions the Allgemeine Hochschulreife.

10 Berufsfachschulen are full-time vocational schools differing in terms of entrance requirements, duration and leaving certificates. Basic vocational training can be obtained during one- or two-year courses at Berufsfachschulen and a vocational qualification is available at the end of two- or three-year courses.
Under certain conditions the Fachhochschulreife can be acquired on completion of a course lasting a minimum of two years.

11 Extension courses are offered to enable pupils to acquire qualifications equivalent to the Hauptschule and Realschule leaving certificates.

12 Fachschulen cater for vocational continuing education (1-3 year duration) and as a rule require the completion of relevant vocational training in a recognised occupation and subsequent employment. In addition, the Fachhochschulreife can be acquired under certain conditions.

13 Including institutions of higher education offering courses in particular disciplines at university level (e.g. theology, philosophy, medicine, administrative sciences, sport).

14 Pädagogische Hochschulen (only in Baden-Württemberg) offer training courses for teachers at various types of schools. In specific cases, study courses leading to professions in the area of education and pedagogy outside the school sector are offered as well.

15 The Berufsakademie is a tertiary sector institution in some Länder offering academic training at a Studienakademie (study institution) combined with practical in-company professional training in keeping with the principle of the dual system.



Allgemeine Hochschulreife
General higher education entrance qualification. Entitles holder to admission to all subjects at all higher education institutions and is usually obtained at upper →Gymnasium level (→Gymnasiale Oberstufe) by passing the Abitur examination. The certificate of Allgemeine Hochschulreife incorporates examination marks as well as continuous assessment of pupil's performance in the last two years of upper →Gymnasium level (Qualifikationsphase).

Fachgebundene Hochschulreife
Qualification entitling holder to study particular subjects at a higher education institution. May be obtained through certain courses of vocational education at upper secondary level.

Fachhochschule
University of applied sciences. Type of higher education institution established in the 1970s, which has the particular function of providing application-oriented teaching and research, particularly in engineering, business, administration, social services and design.

Gymnasium
Type of school covering both lower and upper secondary level (grades 5-13 or 5-12) and providing an in-depth general education aimed at the general higher education entrance qualification. At present, in almost all Länder, there is a change from the nine-year to the eight-year Gymnasium in which the →Allgemeine Hochschulreife is acquired after grade 12.

Hauptschule
Type of school at lower secondary level providing a basic general education. Compulsory school,unless pupil is attending a different type of secondary school, usually comprising grades 5-9.

Realschule
Type of school at lower secondary level, usually comprising grades 5-10. Provides pupils with a more extensive general education and the opportunity to go on to courses of education at upper secondary level that lead to vocational or higher education entrance qualifications.

Staatsprüfung
State examination concluding a course of study in certain subjects (e.g. medical subjects, teaching, law). Also refers to examination taken by law students and teaching students at the end of their preparatory service (known as the Second State Examination). The examinations are administered by examination committees staffed not only by professors from the institutions of higher education but also by representatives of the state examination offices of the Länder.

ليست هناك تعليقات:

المتابعون

الموسوعة الميسرة في العلوم المبسطة للهواة=احدث إصدارات حسام مازن==9 أجزاء متكاملة

الموسوعة الميسرة في العلوم المبسطة للهواة=احدث إصدارات حسام مازن==9 أجزاء متكاملة

الموسوعة ج1

الموسوعة ج1

الموسوعة ج2

الموسوعة ج2
أحدث إصدارات حسام مازن-الموسوعة الميسرة في العلوم المبسطة للهواة=9أجزاء

الموسوعة ج3

الموسوعة ج3
أحدث إصدارات حسام مازن-الموسوعة الميسرة في العلوم المبسطة للهواة=9أجزاء

الموسوعة ج4

الموسوعة ج4
أحدث إصدارات حسام مازن-الموسوعة الميسرة في العلوم المبسطة للهواة=9أجزاء

الموسوعة ج5

الموسوعة ج5
أحدث إصدارات حسام مازن-الموسوعة الميسرة في العلوم المبسطة للهواة=9أجزاء

أالموسوعة ج6

أالموسوعة ج6
أحدث إصدارات حسام مازن-الموسوعة الميسرة في العلوم المبسطة للهواة=9أجزاء

الموسوعة ج7

الموسوعة ج7
أحدث إصدارات حسام مازن-الموسوعة الميسرة في العلوم المبسطة للهواة=9أجزاء

أالموسوعة ج8

أالموسوعة ج8
أحدث إصدارات حسام مازن-الموسوعة الميسرة في العلوم المبسطة للهواة=9أجزاء

الموسوعة ج9

الموسوعة ج9
أحدث إصدارات حسام مازن-الموسوعة الميسرة في العلوم المبسطة للهواة=9أجزاء

أحدث مؤلفات حسام مازن=المنهج التبوي الحديث والتكنولوجي

أحدث مؤلفات حسام مازن=المنهج التبوي الحديث والتكنولوجي
أحدث مؤلفات حسام مازن

أحدث مؤلفات حسام مازن-التربية البيئية

أحدث مؤلفات حسام مازن-التربية البيئية
التربية البيئية

أحدث مؤلفات حسام مازن=وسائل وتكنولوجيا التعليم

أحدث مؤلفات حسام مازن=وسائل وتكنولوجيا التعليم
أحدث مؤلفات حسام مازن

أحدث مؤلفات حسام مازن=مصادر التعلم

أحدث مؤلفات حسام مازن=مصادر التعلم
كتاب تكنولوجيا مصادر التعلم

قائمة مؤلفات حسام مازن

  • وسائل وتكنولوجيا التعليم والتعلم
  • تكنولوجيا مصادر التعلم العالمية والمحلية
  • تكنولوجيا التربية مدخل لتكنولوجيا المعلوماتية
  • تخطيط وتطوير المناهج التربوية
  • الموسوعة الميسرة في العلوم المبسطة للهواة(ج1+ج2)
  • المنهج التربوي الحديث والتكنولوجي لضمان جودة التعليم
  • التربية العملية لطلاب كليات التربية
  • التربية البئية-قراءات-دراسات -تطبيقات
  • استراتيجات تعليم وتعلم الحاسب الآلي
  • اتجاهات عصرية في تكنولوجيا المناهج والتربية العلمية
  • اتجاهات حديثة لتعليم وتعلم العلوم
  • أسليب واتجاهات حديثة في تقويم تعليم وتعلم العلوم
  • أحدث المؤلفات للعام 2009/2010م
  • -تكنولوجيا الثقافة العلمية وعلوم الهواة
  • -تكنولوجيا التربية

أحدث مؤلفات حسام مازن=الثقافة العلمية

أحدث مؤلفات حسام مازن=الثقافة العلمية
تكنولوجيا الثقافة العلمية

تعليم العلوم-أحدث مؤلفات مازن

تعليم العلوم-أحدث مؤلفات مازن
اتجاهات حديثة في تعليم وتعلم العلوم

تكنولوجيا التربية=أحدث مؤلفات حسام مازن

تكنولوجيا التربية=أحدث مؤلفات حسام مازن
أحدث مؤلفات حسام مازن

مازن

مازن

أجهزة في العلوم

أجهزة في العلوم

بحث هذه المدونة الإلكترونية

Prof. Dr. Hosam Mazen

صورتي
جامعة سوهاج, سوهاج===مصر, Egypt
التطورات العالمية في مجال تبسيط العوم للهواة تقديم العلوملغير المتخصصين بشكل مثير وطريف وغريب أحياناً

مارأيك بالمدونة الجديدة لحسام مازن؟

HOSAM MAZEN

HOSAM MAZEN
HOSAM MAZEN